Rai Wigman van Cruiseshipgraph maakte een cruise met de nieuwe Mein Schiff 7 en deelt zijn ervaringen in deze uitgebreide review. Hij maakte in december 2024 een cruise van 2 weken met de Mein Schiff 7 naar Kaapverdië, de Canarische Eilanden en Marokko.
Mein Schiff 7: nieuw cruiseschip
Mein Schiff 7 net een half jaar in de vaart en dat is aan het schip te merken, alles ziet er tip top uit. Het schip zelf verschilt in grote lijnen niet veel van de andere schepen uit hun vloot, des te interessanter wordt de Mein Schiff Relax die volgend jaar in de vaart komt. Een hele fijne toevoeging is het Café Central, met de beste (inclusive!) koffie op het hele schip. Het schip is van alle gemakken voorzien, de restaurants zijn ruim en er is altijd plek (ga zo rond 20:00, want de meeste Duitsers staan precies om 18:00 voor de deur).
De bediening is prettig en attent, met je Engels kom je overal, al is de crew wel volledig getraind in het spreken van de Duitse taal, ze krijgen aan boord ook nog les😁. Voor een Nederlander aan boord is het prima te doen, meeste Duitse cruisers spreken wel wat Engels en hebben ook vrij snel door dat je geen Duitser bent 😉. Kwaliteit van het eten ligt wil wat onder het niveau van een Princess Cruises of Holland America Line, maar in onze beleving veel hoger dan bij AIDA.
Cabine Mein Schiff 7
Onze cabine 6068 (stuurboordzijde) was een deels beperkt zicht cabine, maar wie de tijd neemt en het dekplan goed bekijkt die ziet dat de grote reddingsboot eigenlijk geen enkele obstructie geeft, vanaf je balkon heb je prima zicht op de zee. Je cabine (hut) wordt 2x per dag geschoond en op je cabine is de Nespresso inclusief, erg prettig om zo vanuit je bed een espresso te maken. De badkamer is erg schoon en prettig ingericht, er is ruimte genoeg. Kast- en opbergruimtes zijn er meer dan voldoende, je tv aan je bed einde is lekker van formaat en bied je als niet Duitstalige, 10 Engels gesproken films.
De cabine is heel netjes en praktisch qua kastruimte, meer dan genoeg. Cabine is fris en in de nachten compleet stil; de airco draait maar je hoort hem niet. Onze beide roomstewards Horison & Yasir werken ontzettend hard maar maken ook de tijd voor een praatje, dat terwijl ze zeker 30 cabines bedienen, bij Mein Schiff is dat dus nog 2x per dag! De heren waren blij met de stroopwafels 😋.
Eten & drinken aan boord van de Mein Schiff 7
Dat bijna alles inclusief is, is prettig je kan drinken wat je wilt. Dat gebeurde deze week ruim, met 2817 man aan boord werden er deze week 44000 cocktails gedronken 😎.
Wat betreft de restaurants, onze favoriet was absoluut het Fischmarkt restaurant (zowel in buffet als in bedien variant). Een kleinschalig restaurant, waar de bediening vlot en in een losse sfeer plaatsvond. Het anckelmannsplatz buffetrestaurant is open van 07:00 tot 21:30 en de maaltijden worden gedurende de dag vervangen van ontbijt. lunch, koffie en taart (van 15:30 – 16:30) naar avondeten. De kwaliteit van het eten is erg goed en is altijd voldoende te krijgen.
Wij hebben ook een aantal keer in de main dining room gegeten (dek 3 & 4) Klassik en Mediterran, mooie licht aangeklede ruimtes met veel glas voor een mooi zicht. De menukaart wisselt dagelijks en er is een vaste kaart waar je keuzes uit kan maken, ook hier is de bediening vlot en prettig. Verder kan je eten bij Ganz Schon Gesund (gericht op de gezonde maaltijd), Bosporus (kebab en falafel voor snelle trek) en de Tag&Nacht bistro, die daadwerkelijk 24/7 open is, opvallend vooral in de late uurtjes goed gevuld met mensen die na een paar drankjes voor de friet en curryworst kwamen. We hebben geen gebruik gemaakt van de specialiteitenrestaurants, er is een Italiaans restaurant, een Aziatisch restaurant en een Steakhouse. De prijzen voor de restaurants zijn allemaal redelijk.
Entertainment op Mein Schiff 7
In de avonden is er zeker entertainment, maar wij hebben daar zelf niet echt gebruik van gemaakt. In het theater zijn er wat rockshows of voorstellingen, maar dat is vooral gericht op de Duitse cruisers. Op het pooldeck wordt er om 2 à 3 dagen wel een themafeest (bijvoorbeeld een White Party of Sankt Pauli) gegeven, en bedenk een kerstmarkt met bijna 30 C, apart. Mein Schiff staat ook niet echt bekend als een feestschip of waar het entertainment een belangrijk onderdeel is, het is in vergelijking met AIDA een stuk minder aanwezig, maar dat was voor ons nooit een probleem.
Wellness op Mein Schiff 7
Pas in de 2e week van onze cruise hadden we de sauna ontdekt, door de warmte van Kaapverdië hadden we eigenlijk geen behoefte aan de sauna. Het was wel goed om dit deel van het schip te ontdekken, 2 verdiepingen voor op de boeg. De sauna kent 5 verschillende types saunaruimtes en het complex is behoorlijk groot, de ijskamer mag niet ontbreken en er zijn voldoende ruimtes om te relaxen. Deze stilteruimte kent voldoende ligplekken en het mooiste van de sauna is toch eigenlijk wel de buitenruimte, het beslaat de complete brug van de MS7. Precies boven op de brug heb je voldoende ruimte om van de zon te genieten en heb je een geweldig uitzicht naar voren, maar ook aan beide kanten van het schip, door het overhangende deel van brug. Ik kwam er alleen pas later achter dat een mobiel hier niet is toegestaan, alleen e-readers. De sauna is gedurende de dag behoorlijk druk, maar na 18:30 worden er geen opgietingen meer gedaan en heb je het geheel bijna voor jezelf tot 21:30.
Route eerste week: Kaapverdië en drukte op zeedagen
Deze route naar Kaapverdië was met 4 zeedagen denk ik vooral gericht op de zonnige bestemming, het werd richting Praia alleen maar warmer, zo richting de 32c. De zeedagen werden vooral gebruikt om te bakken in de zon, rond het zwembad op het bovendek was het de gehele dag zeer vol. De ligbedden werden blijkbaar vanaf 06:30 al gereserveerd, er werd wel gecontroleerd, maar echter hielp dat niet veel. Het zoeken van een ligbed waren de eerste twee zee dagen bijna onmogelijk. Maar met een balkoncabine was dat voor ons niet echt een probleem.
Mindelo & Praia in Kaapverdië
De beide bestemmingen, Mindelo en Praia waren interessant, maar ook wel een totale andere wereld dan die wij in ons verwende Nederland gewend zijn. Vooral Mindelo was, met uitzondering van het geweldige Praia de Lajinha (wit zand en azuur blauw water) een ‘Afrikaanse’ stad waar de armoede overal zichtbaar was, vreemd om daar als ‘rijke Europeaan’ tussen te lopen. De natuurwandeling op het eiland Santiago was echt geweldig, een uitstekende gids van Kapverden tours met veel kennis over echt van alles wat met Kaapverdië te maken heeft.
Route tweede week: Canarische Eilanden Marokko
Wisseldag op Gran Canaria & een turbulente zee
Op de wisseldag Las Palmas hadden we een auto gehuurd bij onze vaste verhuurder Cabrera Medina, vanuit de stad richting het oosten en over de GC-200 (staat bekend als de gevaarlijkste weg van Spanje) naar het zuiden. We hebben hier de gehele dag de tijd voor genomen en met een voldaan gevoel kwamen we weer terug op het schip. Nu met een compleet andere samenstelling van cruisers, wat wel even wennen was. Het schip was ons bekend en dus wisten wij zo onze weg te vinden. Na ons vertrek uit Las Palmas was het een zeedag op weg naar Agadir (Marokko), we hebben deze dag lekker rustig aan gedaan, het weer was er ook wel naar. Vanuit de warmte van Kaapverdië werd het een behoorlijk stuk frisser en stak de wind op, daardoor ging het schip lekker heen en weer. De spuugzakken hingen al klaar bij de liften. De Mein Schiff 7 kan denk ik veel hebben, ze ging lekker op en neer, maar nooit het gevoel dat je er zeeziek van zou worden.
Agadir – Marokko
De volgende haven is Agadir (Marokko), helaas tussen de containers, maar met een shuttle bus voor 9 euro kwam je gemakkelijk in de stad terecht. Wij hebben in de ochtend daar wat rondgewandeld, waar je wel regelmatig wordt benaderd door taxichauffeurs en andere excursie aanbieders. Agadir is nog een heropgebouwde stad en is niet ook niet echt te vergelijken met een Marrakesh, wel leuk om eens doorheen te lopen. In de middag hadden wij de enige excursie op onze reis geboekt bij de TUI Mein Schiff, een rondgang door Taroudant ( de vijfde koningsstad van Marokko) met een Marokkaanse gids die perfect Duits en Engels sprak. Tijdens deze 6 urige excursie heeft hij van ons alles laten zien en kregen we echt inzicht in deze stad en de gebruiken daarvan. Opvallend was wel dat we naast de reisleider een mannetje erbij kregen die continu op scherp stond en alles om de groep heen in de gaten hield, dat was ook wel nodig in de Souk, was een aantal mensen uit onze groep bijna beroofd waren. Een excursie om niet snel te vergeten, totaal anders dan wat wij gewend zijn in ons (verwende) Nederland, veel armoede, maar toch veel gastvrijheid van de mensen.
Lanzarote
Ons vervolg na Agadir ging op weg naar Arrecife (Lanzarote) waar wij as. maart voor de 12e keer terugkeren, dus soort van bekend terrein. Onze aankomst op Arrecife was om 20:00, dus was het goed en wel een zeedag. Toch was het wel speciaal om Lanzarote op te zien doemen aan de horizon en in het donker aan te leggen. Op Arrecife is er een stay over en zijn we de volgende dag toch even kort van boord gegaan (noodzakelijk vanwege een diabetes probleem), lekker even een Cortado gedronken en weer langzaam terug gelopen richting de Mein Schiff 7. Het vertrek uit Lanzarote was wederom speciaal, met de ondergaande zon richting het zuiden van het eiland richting Tenerife.
Tenerife
Tenerife was een speciale dag, ik had al zeker een jaar vooraf een huurauto gereserveerd en ongeveer 2 maanden voor deze dag had ik via de website van het nationaal park Teide een vergunning voor 2 personen vastgelegd voor het beklimmen van het laatste stuk naar absolute top van de Teide (3718 meter hoog). Vanaf de kabelbaan is het nog 700 meter naar boven op een aardig steil pad, wat niet het makkelijkste pad is. Deze vergunning geeft je 2 uur de tijd om daar te kunnen zijn, de wandeling naar de top duurt toch zeker wel 40 minuten en houd vooral rekening met de kou (vanuit Santa Cruz de Tenerife vertrekken met 25 c en boven op de Teide -5c). Het is denk ik voor mij wel het hoogtepunt van de reis geweest, de zwavel rook is stevig, maar het uitzicht is bizar. We hebben de Teide al zo vaak gezien vanuit het vliegtuig of vanaf Gran Canaria en La Palma, maar nu echt op het hoogste punt.
La Gomera
De laatste haven was La Gomera, staat al een tijd op ons lijstje en doet vooral het meest denken aan La Palma, maar dan nog groener en nog net even wat authentieker. Ook hier een auto gehuurd en hiermee een hele mooie ronde over het eiland gemaakt en ook deze wegen zijn een beleving, stijgen dalen en heerlijke bochten. Over de 140km hebben we zeker 6 uur gedaan, met de nodige tussenstops. La Gomera zal zeker nog eens bezocht worden, maar dan wel wat langer. Er zijn geweldige wandelingen in het nationaal park.
Ervaring met Mein Schiff
Dit was onze tweede Mein Schiff cruise, nadat we vorig jaar een 5 nachten cruise vanuit Kiel hadden gedaan, hadden we al een aardig idee dat deze maatschappij goed bij ons past. Dat is met de Mein Schiff 7 helemaal uitgekomen, ze is nog geen half jaar in de vaart en dat is aan alles te merken, alles is nieuw en het schip is eigenlijk geruisloos. De crew (voornamelijk uit Indonesië) spreekt Duits (wat ze moeten om op dit schip te kunnen werken), maar Engels gaat ook prima en dat is prettig als je de Duitse taal niet machtig bent. De medepassagiers zijn voor 99,5% Duitstalig en dus ben je als Nederlander een soort van buitenbeentje, maar dat is zeker niet negatief bedoeld, integendeel, de meeste vinden het leuk dat wij op hun Mein Schiff zaten. Mein Schiff is absoluut een aanrader voor mensen die met z’n tweeën (alleen kan natuurlijk ook, met de mooie enkele cabines) cruisen, alles is duidelijk aan boord (de aanwijzingen zijn ook in het engels, behalve de aankondigen van de kapitein of cruise director) en met het Mein Schiff concept is alles inclusief tot aan de werkelijk grote sauna aan toe.
We kunnen alvast vooruit gaan kijken naar November 25 met een 14 daagse Caribbean cruise vanuit La Romana met de Mein Schiff 2!
Alle foto’s in deze blog zijn gemaakt door Rai Wigman. Voor meer beelden check: instagram @cruiseshipgraph