Behind the scenes tour op Costa Cruiseschip

Tijdens onze transatlantische cruise van Brazilie naar Europa op de Costa Diadema boekten we een “behind the scenes tour”. Hierbij krijg je een kijkje achter de schermen op verschillende onderdelen van het schip. Mark sloot aan bij een Duitstalige tour en Lieke een paar dagen later bij een Engelstalige tour. Het was alleen toegestaan om foto’s te maken nadat we op de brug waren geweest. Tot die tijd moest je je telefoon afgeven aan de security. We hebben dus helaas niet overal foto’s van. Hieronder lees je het verslag van Mark over zijn tour achter de schermen op de Costa Diadema.

Achter de schermen in het theater

Met een groep van 18 personen starten we op het podium van het theater. De “stage manager” laat ons direct van alles zien achter de schermen, ik sta versteld van de ruimte die er nog is. De gaderobe en omkleedruimtes zijn gewoon groot! Het podium heeft een draaiplateau met ingebouwde trap. De showmanager legt uit dat er 7 camera’s en 4 medewerkers zijn die in de gaten houden of het plateau veilig versteld kan worden zonder dat er artiesten op een onveilige plek staan.

Personeelsruimtes & kijken waar de medewerkers slapen

We vervolgen onze weg via de personeelsruimtes en het valt me direct op hoe steriel wit alles is. De gehele sfeer die je in de gastenruimtes ziet is verdwenen; witte muren & plafonds, kabels & buizen lopen over het plafond, prullenbakken (9 verschillende om afval te scheiden) zien er nou niet bepaald mooi uit. We mogen binnenkijken in de kamer van een personeelslid. Ik dacht dat onze hut al niet groot was… maar dit is wel next level. Naast een stapelbed, staat er een klein bureautje en is er nog een meter tussenin vrij. Het valt me op dat het heel krap is, maar dat het ook ordelijk en opgeruimd is.

De medewerker vertelt dat er verschil zit in de kamers voor de “staff” & “crew”. Zo wordt bij de staff het prullenbakje leeggehaald en het bedlinnen vervangen, terwijl de crew 1x per week zelf de linnen moet wisselen bij de wasserij. Er is een speciale wasserij voor het personeel, maar met 15 wasmachines en drogers voor meer dan 1500 personeelsleden, zijn de wachttijden lang. We vervolgen onze weg naar de crew-fitness center, die er om eerlijk te zijn wel een beetje armoedig uitziet.

De wasserij van het cruiseschip

We gaan weer een verdieping lager en leren dat er na verdieping 0, nog verdieping Alpha (-1) en verdieping Bertha (-2) komen. We komen in de wasserij van het cruiseschip. Samengevat: Groot en warm! Het eerste wat ik bedenk is dat ik echt respect heb voor de mensen die daar zonder daglicht in de hitte aan het werk zijn. Ik zie een stuk of 8 grote wasmachines met teksten als “Only beachtowels”, “Only Solemio Spa towels”, “Only medical centre”. Daarnaast zijn er 5 gigantische wasmachines die ieder 177 kg was tegelijk kunnen verwerken. Naast gigantische drogers zijn er ook gigantische was-opvouw-machines voor het bedlinnen; geweldig! Wat me dan wel weer verbaast is dat de handdoeken met de hand worden opgevouwen.

Trainingszaal voor medewerkers

Onze volgende stop is de trainingszaal. Onze gids vertelt ons dat iedere medewerker in zijn/haar eigen land voordat ze voor het eerst aan boord van het cruiseschip gaan, een cursus moet volgen met betrekking tot veiligheid. Deze is cursus wereldwijd hetzelfde en word bewust in de moedertaal gegeven. Iedere 5 jaar moeten de medewerkers deze cursus opnieuw doen. Eenmaal aan boord krijgen de medewerkers een aantal verplichte trainingen die gaan over het specifieke cruiseschip.

Het hoogtepunt: de brug!

En dan is het tijd voor het hoogtepunt van de tour: de brug. We gaan naar verdieping 8 en worden voor de tweede keer gefouilleerd, voordat we toegang krijgen tot de brug. Op de brug zijn er op dat moment 2 vrouwelijke officieren en 1 man. Deze dames zijn hard aan het werk om de eerste vrouwelijke kapitein bij Costa Cruises te kunnen worden. Op de brug krijgen we uitleg van de verschillende apparatuur en procedures. Een paar highlights die mij opvielen:

  • Het gigantische stuurwiel dat we kennen uit films, is vervangen door een joystick van nog geen 5 cm groot,
  • Links en rechts op de brug zit een raampje in de vloer zodat de kapitein bij het aanmeren de kade kan zien,
  • We varen momenteel op de automatische piloot, op de radar zien we precies welke lijn we moeten volgen. Door de golven en de wind drijven we soms van de vaarlijn af. Het schip corrigeert zichtzelf terug naar de gewenste vaarlijn.
  • Op de brug staan 2 matrozen die alleen maar naar buiten kijken om te zien of er zich dingen in de zee bevinden die niet op de sonar te zien zijn.
  • De dieptemeter doet het niet; het blijkt dat het te diep is om te meten momenteel. De kaart geeft aan een diepte van 3900 meter.

Achter de schermen in de keuken

De volgende stop is de keuken van de twee main dining rooms. Voordat we naar binnen gaan mogen we ons omkleden; haarnetje, mondkapje, overjas en schoenenhoesjes. Dagelijks bereiden ze hier meer dan 28.000 gerechten. De keuken heeft alles zelf; een eigen bakkerij, een eigen patisserie afdeling, afdeling vis, allergenen afdeling etc.

Het valt op hoeveel er zelf wordt gedaan; broodjes worden niet simpelweg afgebakken, maar helemaal vanaf het meel zelf gemaakt. Vleeswaren wordt vers afgesneden van grote stukken, waarna het netjes (met handschoentjes aan), op een bord wordt geplaatst. Groentesoep staat met grote stukken groente te pruttelen in een grote pan. De rekken met borden zijn groot en de voorraden gigantisch! Maar wat vooral opvalt; er wordt hard gewerkt, maar de keuken is super schoon, nergens ligt vuil of afval.

Een kijkje in het voorraadmagazijn

Voorraadmagazijn - Costa Diadema

Om al die hongerige cruisepassagiers te voeden zijn gigantische voorraden nodig. We krijgen een kijkje in één van de magazijnen en worden bijgepraat door “Head of inventory”. Zij vertelt dat ze dagelijks bezig zijn met het bijhouden van de voorraad. Zij bestelt doorgaans 25 dagen voor de levering. Dus op basis van de passagiers, de nationaliteiten, de bestemming en haar ervaring maakt ze een inschatting van wat er nodig is. Een paar dingen die opvielen:

  • De voorraad is altijd voldoende voor een week + 4 dagen reserve.
  • Alle basis- en houdbare ingrediënten worden geïmporteerd vanuit Italië (denk aan: meel, tomatensaus, pasta etc.), Costa is dan ook een Italiaanse rederij.
  • Voor een cruise van 7 dagen gebruiken ze gemiddeld: 30.000 eieren, 3000 kg meel 40.000 liter melk, 11.000 kg pasta en 10.000 flessen water.

Afvalverwerking aan boord

Met meer dan 6000 grootverbruikers aan boord (4800 passagiers+1500 crewleden), is de afvalstroom gigantisch. Hoofd afvalverwerking geeft ons uitleg wat ze allemaal aan boord doen: “het enige wat we aan boord doen is afval scheiden, we recyclen zelf geen afval”. Daarbij is de voornaamste taak om afval kleiner te maken. Als voorbeeld geeft hij papier, frisdrankblikjes en glas. Door dit plat te drukken kunnen ze het volume tot 5 keer minder maken.

Er zijn ook een paar dingen die in zee geloosd (mogen) worden. Hij legt uit dat er strenge regels aan verbonden zijn. Er zijn 2 dingen die in het zeewater worden geloosd:

  • Afvalwater van de toiletten en de douche; eerst halen ze alle vaste afvalstoffen uit het water, waardoor er korrels afval overblijven. Deze korrels worden verwerkt als afval in de haven. Het afvalwater mag de zee in.
  • Eten voor de visjes; organisch materiaal wordt onderverdeeld in hard- en zacht voedsel. Hard voedsel bestaat uit visgraat, visschubben, vleesbotjes, eierschalen etc. Het overige, zachte, voedsel (wat dus nog eetbaar is), worden verwerkt tot hele kleine korreltjes. Deze worden geloosd in zee.

Overigens geldt voor deze beide punten dat ze het alleen in zee mogen lozen als ze 12 zeemijl van land af zijn en als ze minimaal 6 knopen / uur varen.

De crew bar

Crew Bar - Costa Diadema

We sluiten onze rondleiding af in de crew bar. Een plek waar de crew elkaar kan ontmoeten, een boek kan lezen, een film kan kijken, biljarten en een drankje kan doen. Ook in de crew bar geldt dat het vooral praktisch is ingericht en niet perse sfeervol. Een crew member vertelt ons dat zijn uitgaven op het schip eigenlijk alleen de (fris)drankjes zijn. Overnachtingen en eten zijn inbegrepen. Voor het personeel zijn er twee buffetrestaurants. Daarbij is er één gericht op Europees eten en één op Aziatisch eten. Aan de bezette tafeltjes te zien, is het Aziatische restaurant populairder.

Wist je dat?

Personeel bij Costa gratis gebruik kan maken van Whatsapp berichten. Voor foto’s of video’s versturen moeten ze een internetpakket kopen, dat goedkoper is dan voor klanten maar desondanks nog steeds vrij prijzig.

Een kijkje achter de schermen bij Costa: een aanrader!

Iedere keer dat ik op een cruiseschip kom ben ik verbaasd over alle faciliteiten op het schip en de enorme aantallen personeel die zorgen dat alles in goede banen geleid wordt. Het was heel leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen en om te zien hoe het leven van het personeel er uitziet.

Ook voor de prijs hoef je het niet te laten: we betaalden voor een rondleiding €41,25. De normale prijs is €55, maar we kregen als Costa Club leden 25% korting (ook als je pas net lid bent). Je kunt trouwens gratis lid worden van de Costa Club: regel dit dus even online van te voren.

Meer over de Costa Diadema

Wil je meer lezen over de Costa Diadema? Lees dan Lieke’s review over de Costa Diadema. Ook maakten we een uitgebreide video met rondleiding over het schip, deze vind je hier!