Altijd al eens een kijkje achter de schermen willen nemen op een cruiseschip? Kijk je gefascineerd naar programma’s op TV met titels als ‘The World’s Biggest Cruiseship?’. Dat heb ik ook! En daarom gaf ik mezelf een ‘all access’ tour achter de schermen cadeau op de Symphony of the Seas, één van de grootste cruiseschepen ter wereld, waarop ik een cruise maakte. Goedkoop was dat trouwens niet. Ik betaalde 169 Dollar voor de tour. En dan had ik nog het actietarief, omdat ik het voor de tijd geboekt had. Als je aan boord van het cruiseschip nog wilde boeken, betaalde je 199 dollar.
Tour achter de schermen op een cruiseschip – de regels
Onze gids Gonzalo uit Argentinië begeleidde onze groep. Het was een behoorlijk grote groep van zo’n 18 mensen. Ik begreep dat het er normaal maximaal 12 zijn. Foto’s maken mocht trouwens gewoon tijdens de tour (maar geen uitgebreide youtubefilmpjes maken met videocamera’s😉). Vooraf moest ik een ‘waiver’ tekenen dat Royal Caribbean nergens verantwoordelijk voor is. Dat moet trouwens wel vaker op een cruiseschip, ook bij andere dingen. Het is verplicht om dichte schoenen en een lange broek te dragen en tassen mogen niet mee. Bij elk onderdeel waar we naartoe gaan, staat een ‘master’ voor ons klaar om ons rond te leiden.
Uitleg restaurant en afval door head waiter Nicole uit Trinidad & Tobago
Nicole uit Trinidad en Tobago is één van de head waiters aan boord van de Symphony of the Seas. Ze werkt al 21 jaar aan boord van Royal Caribbean cruiseschepen. Ze vertelt vol overgave over hoe het eraan toe gaat in een restaurant. Ook een interessant deel vind ik wat ze doen met het afval. Natuurlijk wordt er zoveel mogelijk afval gescheiden (zoals plastic, papier, etc.), geperst en in de haven van boord geladen, waar het gerecycled wordt.
Wat ik echter niet wist, is dat ze het overgebleven eten aan de vissen voeren. Dat klinkt simpel, maar ook daar zijn natuurlijk weer allerlei procedures voor. Het gaat dan om eten dat gasten laten liggen op hun bord en eten dat niet uitgeserveerd wordt, bijvoorbeeld vanaf het buffet of vanuit de keuken (alles dat langer dan 4 uur ligt gaat weg). Dat voedsel wordt helemaal geperst en dan minimaal 12 nautical miles vanuit de kust met een tempo van 27 knots geloodst in de zee. Dit ook zodat niet alles op 1 plek geloodst wordt. Het moet natuurlijk wel eerlijk verdeeld worden onder de vissen 😉.
Rondleiding door de keuken (galley) door head chef Javon uit Jamaica
De Symphony of the Seas heeft 3 ‘Main Dining Rooms’ verdeeld over drie verdiepingen (die boven elkaar liggen). Elke Main Dining Room heeft een eigen keuken en die keukens zijn alledrie identiek aan elkaar. Dagelijks worden er meer dan 30.000 maaltijden klaargemaakt. Het klinkt bizar veel, maar met meer dan 6.000 mensen aan boord is het niet eens zo gek. Ze serveren elk uur 1200 gasten en alles wat geserveerd wordt wordt door 3 tot 4 chefs gecontroleerd. Ze krijgen ook weleens rare wensen trouwens, zo zijn er mensen die ijs in de soep willen (sorry als jij zo iemand bent ;-)). Dat doen ze dan trouwens wel gewoon.
Kijkje in de provisieruimte door provisiechef Adi uit Indonesië
Ook in de provisieruimtes ruimte mochten we een kijkje nemen. Dit zijn de opslagruimtes voor alles wat aan boord wordt gebruikt. Royal Caribbean werkt met een vaste begin en eindhaven, dus iedereen maakt dezelfde cruise (met MSC kun je bijvoorbeeld vaak op verschillende plekken beginnen aan je cruise). Aan het begin van de cruise (’embarkation day’) wordt in de thuishaven (in dit geval Fort Lauderdale), alle voorraad aan boord gebracht. Dit wordt besteld op basis van wat er tijdens de vorige cruise verbruikt is. DIt zijn zo’n 400/500 pallets (bijvoorbeeld 15.000 watermeloenen..) En mocht tijdens de cruise blijken dat er toch niet genoeg aan boord is, dan kan het in de aanmeerhavens nog worden besteld en ingeladen (in ons geval bijvoorbeeld op Curaçao en Aruba).
Er zijn 4 soorten voorraadruimtes: dry, freezer, chiller en cooler. Wij mochten ook even een kijkje nemen in de voorraadruimte met kip, daar was het -24 graden..
Kijkje in de Engine Control Room – ECR
De ECR – Engine Control Room – dit is waar het ‘spannend’ wordt. We worden allemaal gecheckt door security, die daarna ook bij ons blijven. Vrouwen links, mannen rechts, en één voor één worden we gecontroleerd. Daarna gaan we de ECR binnen. Hier zie je heel veel schermen. Ik ben onder de indruk. Ze geven uitleg over de verschillende brandstoffen en hoe het werkt. Om eerlijk te zijn: ik ben echt a-technisch. Wat ik er nog net van begrijp is dat ze hier de engine room in de gaten houden en ook de motoren en stabilisators e.d. aansturen. In het begin vaart een schip het hardst en als ze dichterbij de haven komen varen ze zachter. Dit gaat allemaal volgens een schema. De mannen van de ECR geven aan dat ze zo snel mogelijk zoveel mogelijk afstand willen afleggen, want je weet maar nooit wat je onderweg nog tegenkomt. Het kan best zijn dat ze uiteindelijk maar met 2 motoren de laatste nautische mijlen naar de volgende aanleghaven afleggen (er zijn in totaal 6 motoren). Tot zover wat ik ervan begrijp ;-).
Rondleiding door de linnenkamer door Ahmed uit Egypte
Kijk, hier begrijp ik dan wel weer meer van. Een rondleiding door de linnenkamer! Ahmed uit Egypte werkt al bijna 15 jaar voor Royal Caribbean en leidt ons rond. We zijn trouwens ondertussen onder zeeniveau aangekomen, op verdieping ‘0’. Hier in de linnenkamer wordt hard gewerkt. Denk maar eens aan al het linnen dat moet worden gewassen: bedlinnen, tafelkleden, handdoeken, badhanddoeken etc. En dan wordt hier ook nog eens de was van gasten gedaan (die daarvoor betalen). Het is indrukwekkend om hier rond te kijken!
Een bezoekje aan de brug op de Symphony of the Seas
This is where it all happens.. Maar eerlijk is eerlijk, de brug ‘bridge’ vond ik niet het indrukwekkendst van de tour. Er waren 3 man aan het werk, die af en toe in een verrekijker keken. Natuurlijk deden ze vast wel wat meer, maar ik had veel hectiek verwacht. Natuurlijk alleen maar goed als de sfeer rustig is 😊. En je hebt er uiteraard een heel mooi panorama-uitzicht over de hele voorkant van het schip!
Wist je dit al over de Symphony of the Seas?
- Medewerkers werken in ‘dynamic’ shifts. Restaurantmedewerkers werken bijvoorbeeld tijdens het ontbijt en tijdens het avondeten en zijn dan tussendoor vrij.
- Medewerkers werken vaak 6-10 maanden achter elkaar en zijn dan een paar maanden vrij.
- ‘Cast’ members (die de show doen), hebben de langste contracten: ze hebben eerst 2 maanden repetities en geven daarna 8 maanden shows aan boord. Het zijn ook echt grote producties van hoog niveau, zoals de volledige musical van Hairspray.
- De kapitein werkt 10 weken op het schip en is dan weer 10 weken vrij.
- Medewerkers die getrouwd zijn kunnen aanvragen om telkens dezelfde contacten te hebben op hetzelfde schip, zodat ze samen kunnen werken en ook dezelfde maanden vrij zijn.
- Medewerkers slapen meestal samen met iemand anders op een kamer, maar afhankelijk van je functie zijn er ook éénpersoonskamers. Sowieso is er een strikte hierarchie qua functies op een cruiseschip.
- Er een dokterspost is aan boord, met 2 senior dokters, 2 dokters en 4 verpleegkundigen. Ze kunnen er röntgenfoto’s maken en zelfs noodoperaties uitvoeren (bijvoorbeeld hartoperaties). In sommige gevallen is de medische zorg zelfs beter aan boord dan op de plek waar je aanmeert.
Meer over de Symphony of the Seas
Ben je benieuwd naar mijn ervaring op de Symphony of the Seas? Lees dan mijn review van de Symphony of the Seas. Benieuwd naar prijzen of interesse om zelf te boeken? Check dan eens CruiseOnline (ook te boeken inclusief vliegtickets en transfer!)